Fästingar och mygg

Fästingar
I Mellan- och Sydeuropa är den bruna hundfästingen vanlig och du som planerar att ta med dig hunden till dessa områden bör behandla förebyggande mot fästing angrepp.

Det är viktigt att du under resan flitigt går igenom din hunds päls så att du snabbt kan plocka bort dessa objudna gäster.

Mygg
I södra Europa finns så kallade sandmyggor (fjärilsmyggor, sandflies) som sprider leishmania, en blodparasitsjukdom, till både hund och människa. Leishmania är en sjukdom som i många fall ej går att bota (men som hunden ibland kan leva ett fullgott liv med).

Det finns flera veterinärmedicinska preparat som ger ett bra skydd mot myggangrepp

Vistas du i områden med mycket myggor bör hunden skyddas mot myggangreppen under kvällar och nätter med myggnät eller inomhusvistelse.

I södra Europa hittar du även stickmyggan som kan sprida hjärtmask. Dessa maskar utvecklas i hundens lungkärl och är ofta svår att bota.

Infektion av hjärtmasken kan förebyggas med effektiva preparat som din veterinär kan ordinera och skriva recept på.

Länkar till god råd

Av förklarliga skäl kan vi inte hålla reda på alla regler som gäller för de olika länderna i världen och det är ditt ansvar som djurägare att själv ta redo på dessa regler.

Här nedan finns lite länkar till olika sidor som kan hjälpa er med informationen:

Jordbruksverket skriver: "På de här sidorna har vi samlat information för dig som är hund- eller kattägare. Vad bör du tänka på för att djuren ska må bra, vad gäller när du ska resa med dem, vad händer när de blir sjuka, behöver du tillstånd för verksamhet med hundar och katter? Vi vill ge dig svaren på bland annat dessa frågor."

För att besöka Jordbruksverkets sidor, klicka här

Statens Veterinärmedicinska Anstalt (SVA) har en hemsida med omfattande råd om "Resande hund". Läs mer »

För mer information om vad som gäller i just det land du ska åka till rekommenderar vid dig att kontakta detta lands ambassad. Adresser och telefonnummer till alla utländska ambassader i Sverige hittar du här.