Att vaccinera mot Leptospiros

Leptospiros hos hund är ovanligt i Sverige och hundar som inte ska resa till riskområden utomlands brukar inte vaccineras.

Ska du resa utanför Norden rekommenderas du att vaccinera din hund. Länderna runt Medelhavet räknas som de största riskområdena.
Leptospiros smittar vanligen via urin.

Statens Veterinärmedicinska Anstalt (SVA) skriver: "Leptospiros är en bakteriesjukdom som kan drabba både människor och djur. Sjukdomen anses vara ovanlig hos hund i Sverige. Vaccination mot leptospiros rekommenderas till hundar som skall resa utanför Norden och vistas i skog och mark, i hundrika miljöer eller i lantbruksmiljö."

Hundar som reser utomlands regelbundet (en eller flera gånger per år), eller hundar som ska vistas utomlands i riskmiljöer, bör hållas kontinuerligt vaccinerade mot leptospiros.

Med vaccinet "Nobivac L4"
Grundvaccinationen Ska helst bestå av två vaccinationer med 4 veckors intervall (kan ges från 6v ålder).
Första revaccinationen Efter grundvaccinationen vaccineras hunden med högst ett års intervall.

Länkar till goda råd

Av förklarliga skäl kan vi inte hålla reda på alla regler som gäller för de olika länderna i världen och det är ditt ansvar som djurägare att själv ta redo på dessa regler.

Här nedan finns lite länkar till olika sidor som kan hjälpa er med informationen:

Jordbruksverket skriver: "På de här sidorna har vi samlat information för dig som är hund- eller kattägare. Vad bör du tänka på för att djuren ska må bra, vad gäller när du ska resa med dem, vad händer när de blir sjuka, behöver du tillstånd för verksamhet med hundar och katter? Vi vill ge dig svaren på bland annat dessa frågor."

För att besöka Jordbruksverkets sidor, klicka här

Statens Veterinärmedicinska Anstalt (SVA) har en hemsida med omfattande råd om "Resande hund". Läs mer »

För mer information om vad som gäller i just det land du ska åka till rekommenderar vid dig att kontakta detta lands ambassad. Adresser och telefonnummer till alla utländska ambassader i Sverige hittar du här.