Vaccination av hund

Hundar vaccineras rutinmässigt mot parvo (hundpest), valpsjuka och hepatit. En grundvaccination görs vid 9 och 13 veckors ålder samt vid 1 års ålder. Därefter förnyas vaccinationen vart tredje år.

Som komplement kan du även skydda din hund mot kennelhosta. Grundvaccination mot kennelhosta görs vid 9 och 13 veckors ålder samt vid 1 års ålder. Därefter ges vaccinet en gång per år.

Om hunden ska åka utomlands krävs rabiesvaccinationer med mera. Se vidare under rubriken ”Resa med kund och katt”. Klicka här

Nu kan du vaccinera din hund mot borrelia!

Man tror att ca 20% av fästingarna i Norden bär på borreliabakterien.

Det har i år lanserats ett vaccin som förebygger borrelia, det skyddar mot de tre vanligaste borreliavarianterna i Europa.
Alla hundar som vistas ute i skog och mark löper hög risk för att bli fästingbitna och då även smittade med borreliabakterien.
Man tror att ca 20% av fästingarna i Norden bär på bakterien.

Vad är borrelia?
Borrelia är en bakteriell infektionssjukdom som sprids via fästingbett. Symptomen hos en borreliasmittad hund uppkommer långt efter smittillfället, det tar oftast mer än 4-6 veckor.
Risken för smitta ökar ju längre tid fästingen sitter fast.

Tänk på att borrelia inte är den enda fästingburna sjukdomen som kan smitta hund. Det är därför mycket viktigt att fortsätta använda fästingprofylax såsom spot-on lösningar eller halsband!

Symptom
Det kan vara svårt att diagnostisera sjukdomen då symptomen kan vara lite svårtydda. De vanligaste symptomen i den akuta fasen är; trötthet, feber, minskad aptit, hälta och/eller inflammation i lederna. Vissa hundar visar knappt några symptom alls på att de har blivit smittade.

När den akuta fasen är över kan flera olika organ i hundens kropp angripas. Borrelia kan exempelvis orsaka problem med hjärta, lever och njurar. Ibland kan hunden även få nervpåverkan.

Oftast behandlar man med en lång antibiotikakur.

Hur går du då tillväga med vaccinationen?
Precis som med andra vaccinationer går man först en grundvaccination.
För detta vaccin består grunden av två injektioner med 3 veckors intervall, därefter vaccineras hunden 1gång per år.
Rekommendationen är att man vaccinerar hunden sen vinter eller tidig vår så att den hinner bilda tillräckligt mycket antikroppar.
Vaccinet kan användas från 12 veckors ålder.

Hur fungerar vaccinet?
När en fästing bitit och sugit blod vandrar borreliabakterien över till fästingens spottkörtlar, därefter kan bakterien spridas till hunden via saliven (en process som tar mellan 24 och 48 timmar).
Är hunden vaccinerad så kommer fästingen få i sig antikroppar från hundens blod. Dessa stoppar i sin tur bakterien från att föras över till spottkörtlarna och detta gör då att borrelian inte kan spridas till hunden.

För mer information och tidsbokning, tveka inte att kontakta oss på kliniken!