haninge (2).png

Importerade djur

hdk2 (1).png
Katt med blå ögon

På denna sida finner du lite allmänna råd om att importera ett djur från utlandet.

Har ni frågor eller funderingar kontakta jordbruksverket på:

0771-223 223

vid allmänna frågor kontakta oss på:

08-741 27 00

Om du funderar på att importera ett djur, adoptera eller köpa ett djur från utlandet är det viktigt att tänka på vissa saker.

Det finns en hel del sjukdomar utomlands som ej finns i Sverige. Rabies är en utav dessa, men det finns flera andra som vi inte heller vill ha in i Sverige. Vissa av dessa sjukdomar smittar även till människor, de kallas för zoonoser.

Försäkra dig om att du får med dig alla papper direkt när du får djuret och att alla papper är korrekta. Acceptera inte löften om att papper skickas i efterhand. Det är viktigt att djurets ålder stämmer. Detta är viktigt för både djurskydd och smittskydd.

Försäkra dig om att djuret har fötts upp på ett bra sätt. Att köpa djur som föds upp under dåliga förhållande innebär att du bidrar till mer djurlidande, inte att du minskar det. Uppgifter finns även om att djur stjäls utomlands, för att sedan transporteras och säljas i andra länder. Läs gärna artiklarna vi länkar till här nedanför (flera artiklar i samma länk).

Dokument inifrån: Älskade smuggelhund | SVT Nyheter

Pass och rabiesvaccination:

Hund och katt från EU-länder ska ha ett giltigt EU-pass och en giltigt rabiesvaccination. Rabiesvaccination ska vara utförd när valpen eller kattungen är minst 12 veckor gammal och sedan får djuret inte resa förrän efter 21 dagar. Detta är för att rabiesvaccinationen har en karenstid på 21 dagar och är inte giltigt innan dess.

Rävens dvärgbandmask (Echinococcus multilocularis). Förut var man tvungen att avmaska mot denna parasit för att ta in hundar i Sverige. Nu har vi tyvärr ändå fått in masken i den vilda rävstammen och har därför inte längre tillstånd från EU att kräva avmaskning inför inresa. Vi vill dock inte ha in mer då denna parasit kan vara mycket allvarlig för oss människor. Avmaskningsmedel (Droncit) kan köpas receptfritt på apoteket. Köp gärna med dig det och ge din hund i samband med hemresa. Var också extra noga med att plocka upp all avföring de närmaste dagarna efter avmaskningen.

Andra parasiter som den bruna hundfästingen och loppor vill vi inte heller få med in så vi rekommenderar att djuret är behandlat mot dessa före införsel.

Mag-/tarmparasiter som tex Giardia är vanligare utomlands än i Sverige och denna typ av parasit frodas dessutom under uppfödningsförhållanden med dålig hygien.

Nedanför hittar ni länkar med info om vad som är viktigt att tänka på när man importerar ett djur från utlandet.

Hundregistret - registrera och ändra uppgifter om hundar och ägare - Jordbruksverket.se

Ta in hundar i Sverige - Jordbruksverket.se

Ta in katter till Sverige - Jordbruksverket.se

OBS!
Vi tar ej emot importerade djur som ej har EU-pass.
Dessa hänvisas vi till distriktsveterinärer.